Bandenservice

Bandenwissel terwijl u wacht

Versleten banden, een leegloper of de wissel van zomer- en winterbanden? We hebben steeds een voorraad nieuwe banden in courante maten op stock en we doen de bandenwissel terwijl u wacht.

Ondanks alle elektronica (ABS, ESP, remassistent) in de huidige wagens, blijven banden het allerbelangrijkste element voor een optimaal wegcontact. Zeker in moeilijkere omstandigheden (hittegolf, vrieskou, nattigheid, sneeuw) kan een verkeerde band de wegligging dramatisch verslechteren. 

Als de elektronica moet ingrijpen, is het eigenlijk al te laat: de band heeft het contact met de weg verloren en de elektronica probeert een scheve situatie recht te trekken. Daarom helpen we u de optimale banden kiezen, naargelang seizoen en gebruik. Een leidraad alvast hieronder.

Monteren van een nieuwe band op de velg

Zomerbanden

  • De naam zegt het al, deze band presteert het best bij warmere temperaturen boven 10 graden. In de winter echter is het rubber te hard, zeker op nat wegdek kunnen ze onverwacht schuiven.
  • Sneeuw, hagel of ijzel brengen zomerbanden bovendien snel in de problemen. Bij gebrek aan lamellen die zich in de sneeuw vastbijten, is vertrekken, remmen en sturen op sneeuw geen lachertje. Best laat u dus uw wagen met zomerbanden aan de kant staan als het gesneeuwd heeft. Als u toch aangewezen bent op de wagen, kies dan voor winterbanden.

Winterbanden

  • De winterbanden zijn in hun sas bij temperaturen onder 10 graden. Het rubber is soepel en speciale lamellen bijten zich vast in de sneeuw.
  • Ook al hebben we in onze contreien eerder gematigde winters, eens u de grip ervaren hebt die deze banden bieden bij lage temperaturen (het hoeft dus niet gesneeuwd te hebben), wilt u 's winters met niets anders op pad. 
  • Bovendien zijn winterbanden in sommige landen verplicht, van belang dus als u geregeld op wintervakantie gaat.
  • In buurland Duitsland kunt u een boete krijgen als u met de verkeerde banden onderweg bent. Zelfs bij een ongeval waarbij u niet in fout bent, kan u toch deels aansprakelijk gesteld worden als u bijvoorbeeld door verkeerde banden niet tijdig kon stoppen.  

All season-banden

  • Een compromis als u niet al te veel kilometers doet, is de all season-band: die kunt u zomer en winter op de wagen laten. Toch laat u ook hier de banden best een keer per jaar van as wisselen, opdat het rubber vooraan en achteraan gelijkmatig slijt. Een te groot verschil in profiel tussen de banden, leidt tot instabiliteit.  
  • De band voor elk seizoen blinkt nergens in uit, maar winterse omstandigheden verteert de band redelijk, alleszins stukken beter dan een zomerband. Het rubber is soepel genoeg en er zijn lamellen voorzien voor de sneeuw. 
  • Nadeel is dat het rubber eerder zacht is, wat in de zomer tot hoger brandstofverbruik leidt. En tijdens een hittegolf of een zomervakantie naar het zuiden, ervaart u al snel de limiet van de all season-band: de remafstand is duidelijk langer en de wagen gaat "dweilen" in te snelle bochten.